Er lijkt geen einde te komen aan het aantal aardbewoners dat Facebook bezoekt. Maar kun je ze nog meer advertenties voorschotelen? En vindt de volgende generatie de socialenetwerksite nog wel cool?

Facebook was al enorm groot, maar ook in afgelopen drie maanden ging de groei van het sociale forum op internet gewoon door, bleek woensdagavond tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.

Inmiddels zijn er bijna 1,2 miljard mensen die maandelijks een kijkje nemen op het sociale netwerk, oftewel bijna 17 procent van de gehele wereldbevolking.

De omzet steeg in het derde kwartaal met bijna 60 procent tot 2,02 miljard dollar, omgerekend 1,47 miljard euro. Dat is de hoogste opbrengst die Facebook ooit behaalde in een kwartaal.

En ook de nettowinst laat een gezonde groei zien: 425 miljoen dollar, aanzienlijk beter dan de 59 miljoen dollar verlies van een jaar eerder.

Na deze uitstekende resultaten, die beter waren dan analisten hadden verwacht, steeg het aandeel Facebook woensdag in de nabeurshandel 15 procent. Maar na de toelichting van financieel directeur David Ebersman op de kwartaalcijfers werd die koerswinst weggepoetst. Hij stipte namelijk twee zaken aan, die in de toekomst het feestje van Facebook kunnen bederven.

Tieners lopen weg

Het aantal Amerikaanse tieners dat dagelijks inlogt, nam af in vergelijking met het kwartaal hiervoor. Dat is zorgwekkend, omdat zij de gebruikers van de toekomst zijn. Ebersman gaf wel aan dat er statistisch nog het nodige aan te merken valt op het cijfer. Tieners hebben er namelijk een handje van om hun leeftijd verkeerd op te geven bij Facebook.

Desalniettemin zou de trend passen bij berichten van begin dit jaar, dat tieners Facebook links laten liggen en kiezen voor kleinere sites en sociale netwerken, zoals Instagram, Tumblr en Snapchat. Logische verklaring: op Facebook zitten tegenwoordig ook je ouders. Tieners zoeken liever hun eigen plek online.

Gebrek aan advertentieruimte

De tweede zorgwekkende ontwikkeling is dat Facebook het aantal advertenties in de nieuwsfeeds nauwelijks meer kan verhogen. Dat was juist één van de redenen voor de gestegen advertentie-omzet in de afgelopen twaalf maanden. Nog meer gesponsorde berichten tonen zou alleen maar voor irritatie zorgen bij leden, daarom past Facebook daarmee op.

In plaats van kwantiteit, zet Facebook in op kwaliteit. Het wil hoogwaardigere advertenties en zo meer verdienen per uiting. Eén van de potentiële hardlopers zijn video-advertenties, die Facebook mogelijk dit jaar nog in zijn mobiele apps wil tonen.

Meer verdienen per gebruiker

Kijk je breder, dan zijn er nog een paar regio's waar Facebook duidelijk meer inkomsten kan genereren: Azië en Latijns-Amerika. Daar neemt het aantal leden het snelst toe en bevinden zich de meeste gebruikers.

Maar dat zijn ook de regio's waar Facebook het minst verdient per gebruiker. Bijna driekwart van de opbrengsten kwam in het derde kwartaal uit de VS, Canada en Europa.

Veel gebruikers in Azië en de rest van de wereld bekijken Facebook op hun mobiel, een moeilijke doelgroep voor de meeste advertentiebedrijven. Maar voor Facebook mag dat nu geen probleem meer zijn, want in twaalf maanden heeft het concern een ware gedaanteverandering ondergaan.

Een jaar geleden had het bedrijf nauwelijks nog mobiele inkomsten. Dat baarde investeerders zorgen, omdat mensen steeds meer uren doorbrengen op smartphones en tablets.

In een jaar tijd stortte Facebook zich op het ontwikkelen van nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen. In juli, augustus en september vorig jaar zag het de mobiele omzet stijgen tot 14 procent van de totale inkomsten. In de kwartalen erna nam dat percentage toe tot 23, 30, 41 en nu 49 procent. Facebook is in een jaar tijd een waar mobiel bedrijf geworden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl